2014-05-28

JAG ska då ALDRIG....

Ja så har jag ju tänkt väldigt många gånger när det kommer till hundträning och till träningsutrustning. Förr var tex klickern något jag ALDRIG skulle prova! Ej heller träningssele (läs VGW) och ej heller visselpipa... Ja nu sitter jag här med (snart) alla tre träningsvapen i min hand och är bara positivt överraskad och glad över att jag har vågat mig på att faktiskt prova! Anledningen till införskaffandet av ett stycke visselpipa är den att jag nyss påbörjat en jaktkurs med lillan nämligen. Jag beställde en på nätet så den har jag snart i min hand!


















Ja som sagt var så har vi nu påbörjat en jaktkurs på SSRK och det verkar väldigt lovande! En stor störning får vi på köpet då ju Viskas två absoluta favoriter Kakan o "Lilly" deltar i samma utbildning. Viska blev djupt besviken när hon tillslut insåg att hon inte fick busa med Lilly eller pussas med Kakan!! Men hon hade det så jobbigt så att hon rent av PEP (!!) ja ni läste rätt, hon nästan tjöt av frustration stackars liten... Ja jag är hönsig av mig så jag tyckte NÄSTAN synd om henne ;) Med tanke på var vi  befinner oss nu så här inledningsvis av utbildningen och till den avslutande Walk-up:en med apportering och störning så känns det väl...ja vad ska jag säga... "lite nervöst" för att uttrycka sig milt... Nåja det SKA gå! Sån är jag...

För att återknyta till detta med träningsredskap kan jag säga så här: Don't knock it til you've tried it! Var inte så förbaskat skeptisk till allt! Funkar det inte som du tänkt dig, ja men prova något annat då! Numera försöker jag själv ha den filosofin, och jag kan bara säga grattis till mig! Jag var tex superskeptisk till VGW, men nog fasen hjälper den mycket. Visst, jag använder den inte VARJE DAG på varje promenad/träning men de dagar jag har väldigt mycket värk i rygg/axlar/händer så är den ett bra hjälpmedel. För tro mig, lillan är stark som en oxe när hon sätter den sidan till och många gånger är det svårt att få full uppmärksamhet vilket gör att hon vill dra framåt. Då slipper hon bli ryckt i nacken, samt att de känsliga nervbanorna runt halsen skonas etc... Klickern använder jag oftast i början av inlärning till nya moment, det går snabbare och lättare att få henne att förstå vad det är jag vill ha ut! När grundtanken är färdig och hon börjar förstå vad jag vill kan jag ju snabbt ta bort klickern och använda de kommandon jag vill använda. Givetvis funkar inte klickern till ALLT, men i mångt och mycket är den superbra och jag rekommenderar den jämt! Det finns måååånga träningsområden där man kan ha stor nytta av klickern, det är bara fantasin som sätter gränserna...

Visselpipan har jag ju av förklarliga själ inte hunnit testa mer än att Viska fick lyssna till ljudet på kursen och jäklar vad hon reagerade och lyssnade, så jag tror det kommer att fungera jättebra till henne! Visst en till pryl att hålla reda på, men vad gör väl det om det fungerar bra?? Nu ska jag bara hitta ett lite "piffigare" snöre än mitt gamla Royal Canin-nyckelband att ha pipen i... Har ni några förslag på nån som tillverkar såna snören med bra priser så bara hojta!

Nu ska vi ut på en kvällsrastning

Ha det gott
må och mys!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar