2013-11-10

Pippi på vilt! (Bildbomb)

Ja vi har nu hunnit med att ha säsongsavslutning i viltspåreriet, och då passade vi på att prova viltapportering. Viska gillade den idén skarpt! Hon överraskade mig rejält när hon hämtade både fågel och kanin utan problem. Mjuk i munnen och inget tuggande/rivande i viltet precis som en Labrador ska sköta det. Däremot har hon "lite svårt" i avlämningen, och vill gärna först visa alla närvarande vad hon har hämtat, och sen vill hon helst behålla viltet för sig själv. När jag får stopp på henne (vilket går snabbt ändå) så går det dock att lämna utan problem. Nu är ju dock apportering ingenting jag tänker tävla i eller ens träna så mycket. Vi vill mest bara prova på lite olika aktiviteter, och detta var en av dom! Vi kommer att satsa på eftersöket fullt ut, och försöka ta de meriter som är nödvändiga för att bli godkända till praktiska eftersök. Utställning ska vi försöka med också i största möjliga mån. Där har jag medvetet väntat då hon blir så uppjagad i miljöer där det händer mycket, och hon då blir svår att få kontakt med. Vill ju att det ska vara en possitiv upplevelse för henne och inte bara en massa stress o stoj.

Igår (lördag 9/11 -13) tränade vi inomhus på Hundvis Hundskola, där vi hade hyrt B-hallen. Vi var som vanligt ett glatt gäng med hundar i olika åldrar o modeller, bl.a. så hade vi 3 valpar (GD, Vorsteh och Labrador) samt ett gäng vuxna o unghundar. För Viskas del hade vi mest passivitet på schemat då hon går upp i aktivitet alldeles för mycket när det händer mycket runt omkring henne. Hon behöver lära sig att koppla av och att inte ständigt gå på högvarv! Givetvis tog vi fikastund (som vanligt) då det blev mycket surr o skratt. Träffade min kompis Malin som jag inte sett på många år, så det var ett mycket kärt återseende <3 Förstås så hade vi massor att prata om och uppdateras om!! Nåväl; efter inomhusträningen körde vi lite viltapportering på fågel igen, och Viska var först ut. Hämtningen gick som en dans (full speed) så där finns inget mer att önska, men avlämningen var lite knepigare (läs ovan) men jag fick stopp på henne o då lämnade hon ifrån sig fågeln på min uppmaning. Duktig Viska!

Bilder från spåravslutningen:

Passivitet

Fullt fokus på fågeln

Inför påsläppet

Är det min tur snart?


Fågel hämtad utan bekymmer!

Min och bara Min... Viska vill gärna behålla sitt byte!

Kanin hämtad utan bekymmer, påhejad av stolt matte!

Min och bara Min... Viska vill gärna behålla sitt byte!

Passivitet efter utfört uppdrag. 
Här tillsammans med Rambo o matte Susanne R.

När vi hade spåravslutning passade vi först på att låta hundarna rumla runt i skogen för att släppa ut lite överskottsenergi. Gissa om det gick vilt till i skogen!!??!! Helt tokiga och ystra rusade de runt... Jag blir så fascinerad av att det inte bråkades eller muttrades från något håll, alla lekte o busade med alla utan några som helst problem! Duktiga hundar!

Viska och Argo

Fullt ös i skogen!!

~ **~

Här kommer några bilder från lördagen 9/11:

Fullt fokus inför påsläpp



Nu kan jag snart inte bärga mig matte!

Duktig Viska!

Har koll på alla runt omkring även i full fart

Kolla vad jag har hittat!

Inbromsning sker sakta men säkert! 
Hihi hon ser nästan ut som en liten studsboll <3


Bakom kameran som vanligt Emma K. Helt suverän på att fotografera! Stort tack för alla fina bilder Emma, du är guld värd! Kika gärna in på hennes blogg: http://aussiee.weebly.com/ för att läsa mer om henne o hennes vackra hundar...

Nu kanske ni har fått nog av bilder för idag så vi rundar av här...

Ha det gott
må och mys!


2 kommentarer: