2013-10-14

Bland mossa och björnspår!

Lördagen den 12/10 var vi åter i viltspårsskogen med ett glatt o härligt träningsgäng. Den här gången gjordes spåret längre än vad Viska är van vid (ca 1200 m) samt att det lades ut av andra människor än av mig och Kakan, det var då Maria och Susanne R som la spåret. Viska är ju dessutom i löpen! Jag tänkte för mig själv först att "det här kommer aldrig att gå" men under tiden spåret låg till sig, desto mer slappnade jag av o tänkte om! "Klart att min lillgumma fixar det här" blev den nya tankegången. Och visst gjorde hon ju det, Kakans omdöme blev UA!!! WIIIHOOO så duktig tös jag har i kopplet, jag är så himla stolt över denna tik, vilken kapacitet och motor hon har!



När alla hade gått sina respektive spår var det så dags för labbetiken "Frida" (viltspårchampion och används i praktiskt eftersök) att gå visningsspår på fejkat björnspår! Kakan hade lagt ett spår med björntass i spårslutet samt skinn som störning i spårets gång. Vi andra fick följa med i spåret i utbildningssyfte, vilket var toppen! Så himla lärorikt att få se en annan hund gå spåret UA och i bra tempo. Som grädde på moset sköt Kakan med startpistolen några gånger under spårgång, samt agerade "förvirrad jägare" med yviga gester och högljudda "diskussioner" mitt i spåret! Maria hade även med sig sin tollare "Sally" som följehund, vilket också kan ske i det praktiska eftersöket. Det är inte ovanligt att man har eftersökshund och följehund (ofta av skällande typ, om det behövs ställa det skadade viltet). Att se Frida jobba på i spåret utan att tappa koncentrationen trots alla dessa störningar var verkligen lärorikt och en bra målbild att ta  med sig i mitt eget fortsatta arbete med Viska!



"Alltså jag blir galen på den här jädra pistolen"... 
Den klickade hela tiden först, men tillslut fungerade den!


 Frida hittade björntassen men hon blev inte imponerad över sitt fynd, hon tyckte den var äcklig. Och ärligt talat så tyckte vi människor också att den inte var så mysig precis. Däremot övriga hundar gillade den skarpt och de bar den mer än gärna (Viska inkluderad)...



 Visst ser de groteska ut, särskilt den flådda sidan 
som mer liknar en brännskadad människofot!! 

Sally

 Duro (13 v)

Viska

~ ~

Sally med ägare/förare Maria

Rambo med ägare/förare Susanne R

Viska i dagens spårslut

Avslutningsvis en bild på lördagens spårgäng:

Jag, Maria, Susanne R och Carola pratar träning. 
Lite svårt att hålla fullt fokus när man samtidigt
har en trio vovvar med en 13 veckor ung Vorsteh (Duro) framför sig!!
 
Nu pockar Viska på min uppmärksamhet så vi slutar här för idag!

Ha det gott
må och mys!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar