2014-05-05

Slappna av Viska!

Så har vi börjat kursa på Hundvis igen, denna gång i fortsättningslydnad. Lite mer krav, lite mer inriktad träning. Det blir mycket stadga vilket vi verkligen behöver!! Viska älskar att träna, men det som är hennes största hinder är att slappna av mellan träningspassen. När vi tar en liten paus (tex för att lyssna till Yvonnes instruktioner mm) så tycker Viska att det är APTRIST... Hon gör ALLT för att komma igång med övningarna! En svår nöt att knäcka, men vi ska nog få ordning på det också till slut ;)

Vi har även hunnit med att gå mer spår, bland annat ett spår som vår mentor o vän Kakan hade lagt ut. Viska tog spåret riktigt fint, gick ut bra och med bra tempo. Vi testade även med skott denna gång, och lillan satt så fint o knäpp tyst, väntade på kommandot och återtog spåret. Så kom vi då till ett ställe då jag ser att Viska börjar ringa och inte riktigt beter sig som hon brukar; varpå jag ropar till Kakan att Viska har gjort ett jättetapp... Vad får jag höra tror ni?? Jajamänsan "Lita på hunden!! så jag tänkte då att "Okej jag stannar lite och kommenderar om". Då beger sig Viska ut i spår igen och efter en stund hittar en lycklig hund sin klöv och stolta matte jublar... Då kommer "bomben" från Kakan: Ni har gått ett riktigt öppen klass-spår!! Spåret hade legat i över 30 timmar och var lagt med väldigt liten mängd blod. Det som jag trodde var det stora tappet var i själva verket en återgång! Inte undra på att jag inte kände igen Viskas beteende i spåret då vi inte har hunnit träna just återgångar... Men klart min lillstumpa fixade det *PÄÄÄRLAN* Jag är så stolt över henne, hon är så duktig!

Fredag morgon fick jag en alldeles för tidig födelsedagspresent av min älskling, nämligen den systemkamera (Canon EOS 600D + objektiv) som jag länge har suktat efter... Den dagen hade ju kunnat börja sämre!! Så nu kommer jag att försöka lära mig denna vilket inte blir lätt, det är mycket att sätta sig in i! Viska har redan tröttnat på den då hon är det självklara motivet hihi...



Nu är det dags för nattarundan!

Ha det gott
må och mys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar