2013-09-16

Blod, svett men inga tårar! *BILDBOMB*

Lördagen den 14/9 var vi åter igen i spårskogen med Viska. En underbar dag med vackert väder och härligt sällskap förgyllde det hela. Till att börja med lade vi (jag o Kakan) ett kort uppvärmningsspår till Viska med en raksträcka och en vinkel, som fick ligga ca en timme. Viska var taggad (som alltid) och hann ta spåret innan vi släppte på! Det gick mycket bra och hon hittade sin klöv. Efter det var det dags för lite vila för henne, och hon slocknade i bilen ganska snabbt. Då passade vi på att lägga hennes andra spår som var ett längre spår (anlagsspår). Efter det var det tid för kaffe och fika. Vi pratade mycket om träningen och vikten av possitivitet och kontinuitet. Att lägga spår ca 2 ggr/vecka och även i olika spårlängd och miljöer, och att det alltid ska göras när man är på gott humör. Att gå ut i spåret när man är på dåligt humör är ingen mening, då man bara riskerar att förstöra för hunden (gäller förvisso all hundträning).


Jag och Kakan har träningssnack! 
(Jag är inte arg, det var bara väldigt hett kaffe!!)

Sedan var det då dags för Viskas andra spår för dagen och min puls höjdes en aning, var så spänd på hur det skulle gå med tanke på att detta spår var mycket längre. Skulle Viska behålla sitt fokus? Vi släppte på och snabbt tog hon spåret! Efter spårgången ville hon dock med jämna mellanrum försäkra sig om att Kakan (Viskas "köttbullsmamma") hängde med, men så fort jag visat och kommenderat "spåra" så återtog hon spåret. Och visst hittade hon sin klöv!! Denna gång gick det över all förväntan, och betydligt bättre än hennes första försök. Stor skillnad! Både jag o Kakan var så nöjd med henne att det blev kramkalas mitt i skogen hihi...


En mycket stolt Viska har hittat sin klöv!

Med ut på träningen var det (förutom jag o Kakan) "Kotten", Sussi, Emma .K, Emma. N, och Tina. P med söta och glada dottern Tyra. Både valpar och vuxen hund var med i spåren. En liten labbeprins på 10 veckor som vann mitt hjärta totalt!! Så underbar... 



Lillprinsen "Django" med matte Sussi testar lite blodspår!


Duktige Castor!


Tina med sin tollare (som jag tyvärr glömt namnet på)

~ ~

I skrivande stund har jag nyss anmält intresse för nästa viltspår (lördag) där vi även kommer att ha lite "ringträning" (inför utställning), vilket passar oss ypperligt, då Viska behöver mer träning i ffa tandvisningen, hon blir nämligen så "till sig i trasorna" att hon har svårt att hålla sig stilla...

Med fortsatt träning och Kakans hjälp kommer Viska att fixa detta galant och vi ser med spänning fram emot hennes fortsatta "karriär" i spåren! Vi är så stolta över henne och glada över hennes arbetsvilja och kapacitet. Hon är verkligen en pärla, och att hon dessutom är grymt vacker gör saken inte sämre precis *KÄRLEK*

Avslutningsvis lite fler bilder på vackertösen! 








~ ~

En mindre bildbomb jag vet, men kunde inte låta bli att visa de vackra bilderna som Emma K och "Kotten" tagit! Tusen tusen tack för dessa!

Ha det gott
Må och mys!
















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar