2014-03-02

Bada eller inte bada, det är frågan...

Som rubriken säger, bada eller inte bada..

Hittade en varning på facebook angående ett visst hundschampo, och vad som hänt två hundar vid användandet. Bilden man fick se var hemsk, och genast började folk att kommentera detta, medhållande och mothugg. Det var kommentarer på kommentarer som tog  i allt hårdare ord vartefter folk skrev. Det slog mig då att man nog ska tänka sig för innan man går ut med varningar, hur bra avsikten än är! Människor tolkar allt på sitt sätt, och tillslut någonstans så blir det fel. Från att ha gått till en ren varning och uppmaning om att vara försiktig med just denna vara, blev det ren mobbing och hårda ord gentemot människan som ville väl från första början... Gå tillbaka till barndomens "Viskleken" Jag erkänner att jag delade just denna bild, men jag gjorde som de flesta--ville varna andra och inte anklaga den hundägare det gällde...

Det har nu dessutom visat sig att just detta påstående var helt felaktigt om man ska tro på företagarna+tillverkarna, och att de nu har "vidtagit åtgärder" via juridiska ombud.  När jag började skriva detta inlägg var jag helt övertygad om att allt var en olycklig omständighet, samtidigt som jag kände att "nej det schampot vill jag nog inte använda"...

Personligen har jag aldrig badat en enda hund i onödan (har haft många raser med olika pälstyper), så heller Viska. Dels för att hon än så länge inte har dyngat ner sig eller rullat sig i något äckligt, och dels för att undvika att störa den naturliga skyddsbarriären som hundar faktiskt har! När jag här pratar om att bada så menar jag med schampo och balsam, och inte de bad hon tar utomhus sommartid (skriver det bara så att det inte blir missförstånd här) när hon simmar etc.

Förr hade jag riktiga "pälsbollar" som behövde bada ofta då de hade vit päls som dessutom var väldigt tjock och började lukta väldigt illa mellan baden. Då var det även föntorkning i timmar som gällde för att undvika fukteksem, då deras päls kunde ta flera dagar på sig att självtorka! Då och där lärde jag mig skillnaden mellan bra schampo/balsam vad gäller kvalitet kontra pris.. Nu har jag ju Labrador vilket gör att dessa eviga bad/fön inte behövs i onödan. En helt annan förutsättning. Men jag vill uppmana alla här och nu att satsa på ett riktigt bra schampo och balsam, det lönar sig!

Några förhållningsregler dock som man ska tänka på vid bad och som jag aldrig tummar på:

* Välj ett hundschampo som har ett Ph-värde från 6 - 7,7 och späd det 1x5 (en del schampo, fem delar vatten) i en väl rengjord flaska. Använd ALDRIG schampo avsett för människa, det har totalt fel Ph-värde (även barnängens produkter tex). Samma sak gäller såpa som har ett Ph-värde på mellan 10-11! Många hundägare rekommenderar såpa av alla dess slag, vilket är helt förkastligt! Såpa; oavsett färg (grön/gul) har helt fel effekt. Något jag alltid får höra är att hundarna lukar gott... hmmm... inte rätt argument när pälsen blir spröd och glanslös samt oftast ger mjäll... Argument som ex "milt naturligt miljövänligt skonsamt återfettande" är vanliga kommentarer angående såpa! Helt galet! STOR VARNING!!!

* Använd lätt ljummet vatten

* Använd alltid balsam oavsett om du har lång- eller korthårig hund. Detta för att pälsstrånas fjäll reser sig efter schamponering, och bildar då lätt tovor i lång päls. På kort päls kan schampo göra pälsen matt, och då är balsam bra även där! Var noga!

Skölj ur skölj ur skölj ur! När du tror att du fått ur allt schampo från pälsen så sköljer du minst 5 ggr till! Minsta lilla schampo/balsamrest kan irritera huden länge och skapa problem på sikt med klåda.

* Förvara schampot noga, mörkt svalt och håll undan från varma golv (golvärmeslingor) t.ex. Ställ in flaskan i ett skåp!

* Använd ALLTID sunt förnuft, bada inte hunden om den inte är riktigt smutsig! Att hunden "luktar hund" får man snällt stå ut med som hundägare!! Står man inte ut med lukten av hund; ja då är nog inte hund djuret för dig! Kanske dags då att tänka om!






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar