2014-02-13

Specialsök, rumssök och en kusin!

Nu har vi bara en lektion kvar i specialsöket för denna gång, vilket känns lite trist. Jag hade gärna gått minst 10 ggr till, för att det är så roligt och så givande både för Viska och för mig! Det är inte alltid det lättaste att hålla reda på sin egen kropp när man tränar detta, det är mycket att hålla reda på. Stå blick stilla, flytta burkarna snabbt, klicka o berömma i rätt sekund, visa inte sökväg med godishanden osv osv. Håll tungan rätt i munnen Linda! Nåja, nu har jag samlat glasburkar av samma sort och storlek så nu får husse borra hål i locken. Det blir bra substitut innan jag får tag i bättre burkar i metall. Vidare kommer jag att sätte husse i mer jobb då han ska få bygga en "ramp" för sökbana hehehe... Oj så glad han blir...eller??

Så här ser det ut där vi tränar specialsök på rampen.
**

Och så här ser sökbanan ut. 
På bilden här tränar Eva-Lena och Bella!

Tack Hundvis Hundskola
för att vi får låna era bilder!
*KÄRLEK*

Under våra lektioner på Hundvis har vi även testat rumssök, vilket passar Viska nästan ännu bättre. Känns som att hon är lite mer trygg i att springa "fritt" och leta än uppe på rampen, även fast det också funkar bra! I rumssöket jobbade hon fantastiskt bra, bara något litet kort enstaka försök till att "söka hjälp" av mig, men väntar man bara ut henne så återgår hon snabbt till sin uppgift igen. Hon är ju en väldigt ivrig hund, så man får tänka sig för innan man sätter henne i något som helst arbete. Annars riskerar man slarv och hafs, vilket inte ger bra resultat!

Vi tränar även lite småtrix som aktivering, och hon är en fena på att plocka upp de beteenden som ger mest utdelning! Snabbt går det! Sitt vackert, vinka och snurra är de trix vi fokuserar på just nu tills de sitter. Sen får vi se vad mer vi hittar på! I alla fall tackar jag nån där uppe för klickernn...gudomliga uppfinning...

Vidare så har matte gått o blivit MOSTER! En underbar liten prins som är det finaste barn jag någonsin har sett... Så häftigt och så fantastiskt så man blir alldeles stum... Kanske sen om mamma tillåter att ni får se honom snart här i bloggen, men vi avvaktar lite ännu... Så nu har Viska tre människokusiner inom loppet av bara några månader!

Nu är det visst dags för sista kvällspinken för Viska...

Ha det gott
Må och mys!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar