2014-04-05

Träning ger färdighet...

Jag måste bara få skryta lite över Viskas framsteg... Lördagens långpromis gick över all förväntan, och nästan helt utan krångel; hon kan inte låta bli att rulla sig i de små snöhögar som behagar ligga inom räckvidd för henne ;) Alltså; vi hade 4 hundmöten på nära håll då hon valde att lyssna på mig *full kontakt* och struntade totalt i hundarna! Vi mötte även fem joggare, två barnvagnsekipage och massor med folk som också promenerade. Allt avlöpte helt utan problem, jag behövde bara hålla lite kortare i kopplet då barnvagnarna passerade men då fick hon sitta o vänta. Hon har ju en fabläss för allt som rullar... Bilar struntar hon dock i tack o lov! Jag var (och är) så nöjd och glad när jag kom hem, bara gick omkring på moln... Det är så roligt när all träning till sist ger resultat. Det är all lön i världen när man har en harmonisk hund med sig på promenaden, och man vet att "jaa vi fixade det"

Jag har fått en del förfrågningar av vänner och  bekanta om hur klicker fungerar, hur man gör, vad man ska tänka på osv. Det är alltid roligt att kunna hjälpa till och att kunna ge råd o tips när människor frågar så jag ska försöka skriva några rader om det... Ha tålamod så kommer det snart här i bloggen! Jag tar tid på mig så att det ska bli lätt att förstå mina beskrivningar (jag har en tendens att krångla till och "overdo" ) Till dess att jag har fått ihop en fin "manual" så vill jag tipsa om dessa 2 youtube-klipp enkla och pedagogiska om än lite tradiga att lyssna på:


fortsättning:

Viska har äntligen satt igång att löpa, och hon är minst sagt obekväm med alla hormoner som rusar i lillkroppen. Hon har verkligen inte tid till avkoppling och vankar mest omkring o flåsar stackars liten. I övrigt fungerar det jättebra, hon lyssnar och är uppmärksam så inga såna problem ÄN *so faar so good* Jag hade räknat på mars och blev lite stressad över att inget hände, så det var en lättnad! Jag är lite svammlig av mig och är så rädd att något ska vara fel... Som någon sa till mig för länge sen "Bara för att de höjer på ögonbrynen så är de inte sjuka eller behöver veterinärvård" (hade fler hundar + katter på den tiden) och JA jag var nog en lite jobbig djurägare i veterinärens ögon ;)  Jag stressar upp mig för lätt!!

Tills sist vill jag bara säga att jag är så lycklig för och så stolt över Viskagumman, min ögonsten the love of my life ♥♥♥  Det är förunderligt hur starkt man känna för sin hund (eg. alla husdjur) och hur mycket de betyder för en! Den stora lyckan för mig är när Viska hoppar upp och lägger sig hos mig (läs PÅ mig hihi) i soffan, kind mot kind somnar vi oftast som de två sömntutor vi är!! Riktigt äkta Labbemys på högsta nivå! Hon är underbar denna varelse... Glad, snäll, trygg, arbetsvillig och massor med bus det är Viska i ett nötskal... Min älskling!!

Nu är det natti natti för oss

Ha det gott
Må och mys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar