2014-01-09

Hörapparat och broddar!

Viska har nu kommit in i fas två av sin tonårstrots! Vi hade börjat andas ut en aning, och Viska började bli sig själv igen så att säga. Tror ni vi fick andas länge??? Å nä; här ska vi trotsa ordentligt och spöka ännu mer. Nu är ALLT farligt när vi är ute; allt ska nämligen skällas ut (för tillfället grannens utslängda julgran!), maten är enligt henne ett lite onödigt inslag i vardagen och att göra som hon blivit tillsagd - nja för att vara diplomatisk kan jag väl säga att hon behöver hörapparat ;)

Den dagliga lydnadsträningen har jag ökat tillfällena på, dvs oftare men kortare tid åt gången. Detta för att hon ska orka hålla fokus, vilket är nog så svårt när man är i tonåren... Men hon är snabb i sina moment, riktigt dunder! Tyvärr är det ju total isbana ute (det gäller att ha broddar på skorna annars finns det inte en chans att kunna ta sig fram!) så att springa o rasa ute i skogen är inget alternativ, det är lika glashalt där som på gatorna. Då får vi hitta på annat; normalt brukar vi försöka hålla hennes "labbefnatt" utomhus men nu får hon ta sina race inne om och när hon vill. "Har man inte bröd får man äta bulle"!

Nu ser vi fram emot vår utbildningsstart den 15/1 i specialsök på Hundvis Hundskola, vilket blir så himla kul då det är nytt även för mig. Riktigt spännande! Även utställning står på schemat för Januari (25/1), denna gången i Norrlabbens regi. Det är en inoff och de är ju suveräna som träningstillfällen inför sommarens officiella sammanhang. Alla planerade utställningar 2014 finns på hemsidan under "Tävlingar/Prov/Resultat". Hur som helst så ser jag fram emot denna dag då man får träffa så många goda vänner och även se alla vackra hundar.

Vi blickar även fram mot vårens viltspår, ja vi har riktig abstinens här hemma ska ni veta! Inte bara jag; det märks på Viska bl.a. att det räcker med att jag rör i hennes spårsele eller linan för att hon ska bli som tokig (rusar fram, flåsar, viftar på svansen, osv) av förväntan. Nåja, får vi behålla denna sk vinter så kommer våren snabbt! I maj kör vi första provet i viltspåret (AKL) så då får ni hålla tummarna att jag kan hålla nerverna i styr och LITAR PÅ HUNDEN!!! Ja ni som känner Kakan o Uffe vet vad jag menar, för er andra kan jag berätta att det är deras ledord och att man som elev för dom alltid får höra det och inte bara en gång i VARJE spår ;)  Givetvis har de helt rätt, det gäller att ta sig tid i spåret och att läsa sin hund. Det är ju hunden som har näsa för spåret, inte vi som förare!

Jag funderar även på att dra ihop ett gäng glada hundägare och hyra träningslokalen igen för nu var det länge sen vi sågs allihop, och hundarna skulle må bra av lite extra träning. Ni som känner att ni vill hänga med kan gärna höra av er till mig!

Nu ska det sista av julen packas ner så nu har jag inte tid att skriva mer för denna gång...

Ha det gott
Må och mys!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar