2013-10-08

Viska - en rallybrud!

Lördag den 5/10 var vi ett gäng glada brudar med sina hundar som tränade rallylydnad i hyrd lokal på Hundvis Hundskola. Eftersom att jag aldrig har tränat detta var det med fjärilar i magen som jag åkte dit. Vi provade lite, men inte så mycket första gången. Vi tränade även "vanlig lydnad" Viska o jag, bland annat stå sitt o ligg, inkallning och självkontroll. Som vanligt hade vi även pratstunder och fikapaus, ja man ska inte inbilla sig att man går ner i vikt på våra träningspass haha! Mycket gott fika och goda smörgåsar! Vi pratade en del om att försöka ha en stående träning nu under vintern, vilket jag verkligen hoppas på.

Efter träningen åkte vi ut och gick ett aklspår som gick alldeles utmärkt. Två mindre ringningar blev det men Viska hittade tillbaka till spåret och hittade sin klöv i slutet, en mycket stolt dam!! Spåret hade dessutom legat ca 6 timmar, mot hennes normala liggtid på ca 2-3 timmar, samt att spåret var helt obekant för mig som förare! Galet kul och så stolt man blir över lillans framsteg. Det syns att den berömda poletten har trillat ner. Tempot i spåret har kommit upp i en bra nivå, och hon får inte öka mer där. Man ska ju på ett äkta eftersök orka gå med själv också, då ett sådant sök kan vara flera kilometer långt i sträng terräng. Att då behöva hänga i spårlinan är ingen hit!

Vårt prov i anlagsklassen får tyvärr vänta till våren, då Viska inte hinner bli 9 månader innan sista oktober. Det spelar ingen roll egentligen, då får vi mer träningstid istället! Jag ser verkligen fram emot den dagen kommer då vi får starta på provet. Blir jättespännande.

Den 23/10 börjar vi om att kursa på Hundvis Hundskola, och denna gång i unghundsträning. Jag tror att det blir jättebra, precis vad vi behöver då Viska verkligen är i "slyngelålder" med allt vad det innebär! Hon är trotsig och spökig, allt är upp o ner så att säga hihi. "Matte kan man lyda när man inte är upptagen med annat" eller "tror du jag tänker göra det där?? moi??" det är hennes två stående fraser till mig så att säga!! Busfian... Att allt ser och låter mysko när det har blivit mörkt ute är också en klassiker här hemma nu. Allt ska undersökas noga och passar det inte lilla gumman så ska det skällas ut också!

Lite bilder då från helgens träning:






Och Jaaa; jag använder fortfarande sk valpkoppel vid träningen 
då hon snabbt blir rastlös och börjar tugga på kopplet. Då är det bra
med kedjan längst ner som hon inte kan tugga sönder!

Tack Emma K för bilderna!

Nu ska vi ut och träna lite kroppskontroll som får avslutas med lite godissök...

Ha det gott
må och mys!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar