2013-11-25

Trotsålder!

Ja nu har slyngelperioden hunnit ikapp ordentligt, och Viska är verkligen en tonåring med allt vad det innebär. Hon kan verkligen reta gallfeber på en! Nu har hon t.ex. fått för sig att maten inte är så där väldans högintressant längre (ja ni läste rätt, en Labrador som inte vill äta) och att matte existerar när vi är utomhus det finns ju bara inte!! Fullkomligt döv med andra ord... Hon matvägrar ju inte till 100% utan det är snarare så att hon inte alls har bråttom att äta upp. Hon har ju alltid fått maten efter ögonkontakt och ett "varsågod", och det har hon skött i perfektion. Nu är det mera så att hon visserligen sitter o tar kontakt och väntar, men när jag säger varsågod så fortsätter hon att strirra på mig som om hon tänker "ååånäää; nu sitter jag här o hör sen!!" I det läget går jag därifrån och hon närmar sig sakta sin mat, äter lite (ca hälften) o går där ifrån sen. Då tar jag helt sonika undan maten så provar jag igen efter ett tag, och då brukar det funka bättre.

Utomhus är hon fullständigt döv för mina lock o pock, och allt där emellan också! Så tyvärr; nu är det koppel igen som gäller för hela slanten. Att ha henne lös i det här läget är fullständigt uteslutet... Funkar bra med långlina, så jag är inte missmodig över detta.

Nåja jag har ju varit med förr och vet ju att det går över, så det är bara till att öka motivationen i träningen istället. Det löser sig med tiden! Bara att bita ihop och kämpa på...

Det börjar dra ihop sig till att premiära i vänstervarvet nu, och visst känner jag av fjärilarna i magen när jag tänker på det. Nu är det ju bara en inoff så det är inte hela världen om vi gör bort oss, men jag är ju lite petig så det är väl därför jag trots allt är lite nervös. Jag får försöka fokusera på att det är ett bra träningstillfälle! Vi blir ett tjejgäng som åker med våra labbar, så det ska bli jättekul!

På onsdag denna vecka har vi träningsavslutning i unghundsgruppen, och det är alltid lite sorgligt. Jag tycker det är skitkul rent ut sagt att gå olika kurser och utbildningar med hund. Det ger så otroligt mycket att få hjälp av någon som ser ens träning "utifrån" och som kan ge feedback, och att ha träningskompisar som man kan utbyta erfarenheter med. Dessutom blir träningen kontinuerlig på ett annat sätt. Vi har även anmält oss till en utbildning i specialsök som startar i Januari, och som jag givetvis ser mycket fram emot. Den kommer att följas upp med en utbildning i rumssök, som är en vidareutbildning i specialsök. Detta tror jag blir jättebra för Viska, då hon har en supernäsa och tycker nosarbetet är så roligt!

Ja det var nog allt för nu!

Ha det gott
må och mys!

(PS; Ni har väl inte missat Viskas egen hemsida?? Till hemsidan  )


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar